Moderná edukácia v ošetrovateľstve

 
 
 
Novinky
 
 
Košík
Váš košík je prázdny
 
 
Novinky e-mailom
 
 
 
 

Medicína

Moderná edukácia v ošetrovateľstve

Vydavateľ: Osveta
Počet strán:260
Väzba:brozovana
Rozmer:240x170
ISBN:9788080633219
Jazyk:slovenský
Rok vydania:2010
Vypredané:Áno
Problematika edukácie v ošetrovateľstve má kľúčové postavenie pri dosahovaní zmien v poznaní a správaní pacientov, rodín a komunít. Pomáha ľuďom mať zdraviu prospešné správanie v ich každodennom živote, posilňuje kompetencie a sebadôveru pacienta ......
9,00 € Ušetríte: 15 %Vaša cena: 7,65 €
0

Popis

ÚVOD
Problematika edukácie v ošetrovateľstve má kľúčové postavenie pri dosahovaní zmien v poznaní a správaní pacientov, rodín a komunít. Pomáha ľuďom mať zdraviu prospešné správanie v ich každodennom živote, posilňuje kompetencie a sebadôveru pacienta a rozvíjanie jeho vlastných schopností.
Touto monografiou by sme chceli prispieť k rozšíreniu poznatkov z oblasti edukácie v ošetrovateľstve a podporiť zdravotníckych profesionálov v edukačných aktivitách zameraných na celkové zlepšenie kvality života pacientov, rodín a komunít s pozitívnym efektom na spokojnosť pacientov s ošetrovateľskou starostlivosťou. Vyzdvihujeme edukáciu orientovanú na rešpektovanie a úctu k osobnosti každého jednotlivca, k jeho ľudskej dôstojnosti a spôsobilosti rozhodovať o sebe.
Edukačná rola sestry sa v súčasnosti pokladá za jednu z dôležitých kompetencií a zodpovedností ošetrovateľskej profesie. Registrované sestry majú edukáciu pacientov vymedzenú aj v legislatívnych dokumentoch Slovenskej republiky. Podľa zákona o zdravotnej starostlivosti a vyhlášky o rozsahu ošetrovateľskej praxe súčasťou ošetrovateľskej starostlivosti o pacientov je edukácia, keď „sestra edukuje osobu, rodinu alebo komunitu o ošetrovateľskej starostlivosti s dôrazom na sebestačnosť, poskytuje
informácie súvisiace s poskytovaním ošetrovateľskej starostlivosti v potrebnom rozsahu osobe, rodine alebo komunite“.
V úsilí o komplexné a všeobecné spracovanie problematiky edukácie v ošetrovateľstve boli do publikácie zaradené tieto oblasti: vymedzenie témotvorných pojmov, edukačné teórie a modely, motivácia, posudzovanie, diagnostika, plánovanie, realizácia a hodnotenie edukačného procesu, edukácia na podporu zdravia, sociálne a multikultúrne aspekty edukácie, edukačné programy v komunite, procesuálne riadenie edukácie s využívaním mapy starostlivosti, ako aj možnosti edukácie prostredníctvom informačných technológií a zdrojov edukácie na internete.
Edukácia v ošetrovateľstve má svoje špecifiká v aplikácii na rôzne oblasti problémov súvisiace so zdravím a s chorobou, kultúrou či s vekom jednotlivcov, rodín a komunít, ktoré by svojím rozsahom presiahli rámec publikácie, preto si autorský kolektív neuplatňuje nárok na vyčerpávajúci pohľad na všetky aspekty ošetrovateľskej edukácie a rovnako rešpektuje aj sociálne, ekonomické a politické determinanty, ktoré určujú
očakávania v tejto oblasti s ohľadom na demografický vývoj a meniaci sa charakter poskytovaných zdravotníckych služieb.

OBSAH
1 Moderná edukácia v ošetrovateľstve

  • 1.1 Vymedzenie témotvorných pojmov
  • 1.2 Edukácia v ošetrovateľstve
  • 1.3 Edukačná rola sestry
  • 1.4 Determinanty edukácie v ošetrovateľstve
  • 1.5 Edukačný proces v ošetrovateľstve
  • 1.5.1 Prekážky v edukačnom procese
  • 1.6 Význam edukácie v ošetrovateľstve

2 Edukácia pacienta v podpore zdravia

  • 2.1 Definovanie pojmov: zdravie, podpora zdravia, prevencia chorôb, udržiavanie zdravia
  • 2.1.5 Ďalšie významné definície pojmov
  • 2.2 Kompliancia ako rámec podpory zdravia
  • 2.3 Modely zdravia a modely podpory zdravia

3 Edukačné teórie a modely edukácie

  • 3.1 Behaviorálne teórie učenia (klasické a operačné podmieňovanie)
  • 3.2 Kognitívne teórie učenia (modely vyučovania)
  • 3.3 Psychosociálne edukačné modely a teórie
  • 3.4 Metóda humanitnej interpretácie
  • 3.5 Teória rodovej diferenciácie

4 Motivácia v edukácii pacienta

  • 4.1 Definície pojmu motivácia
  • 4.2 Charakteristika a druhy motivácie
  • 4.3 Správanie, motív, potreba
  • 4.4 Incentíva, vonkajšie motivujúce podnety
  • 4.5 Teórie a modely motivácie
  • 4.6 Uspokojovanie potrieb
  • 4.7 Motivácia v edukačnom procese
  • 4.8 Praktické námety na vytváranie a posilňovanie motivácie pacienta

5 Sociálne a multikultúrne aspekty edukácie

  • 5.1 Etnicko-kultúrne aspekty edukácie v ošetrovateľstve
  • 5.2 Demografické faktory a životný štýl v edukácii
  • 5.3 Sociálne charakteristiky – rešpektovanie sociálnej triedy, rodiny a komunity v edukácii
  • 5.4 Očakávania od zdravotnej starostlivosti

6 Posúdenie v edukačnom procese

  • 6.1 Obsah edukačného posúdenia
  • 6.2 Príprava na edukačné posúdenie
  • 6.3 Ako identifikovať deficity vo vedomostiach a zručnostiach
  • 6.4 Realizácia edukačného posúdenia v klinickej praxi

7 Plánovanie, realizácia a hodnotenie edukácie v ošetrovateľstve

  • 7.1 Plánovanie edukácie v ošetrovateľstve
  • 7.2 Realizácia edukácie v ošetrovateľstve
  • 7.3 Hodnotenie edukácie v ošetrovateľstve .

8 Zdroje edukace pacientů na internetu a e-learningové strategie v edukaci pacientů

  • 8.1 Důvody a motivace pro implementaci online edukace pacientů
  • 8.2 E-learning v edukaci pacientů
  • 8.3 Plánování online edukace pacientů
  • 8.4 Druhy online edukačních médií a prostředků pro pacienty
  • 8.5 E-learningové kurzy pro pacienty
  • 8.6 Praktická doporučení pro úpravu studijních materiálů v e-learningovém kurzu
  • 8.7 Rizika e-learningové edukace pacientů
  • 8.8 Budoucnost ICT technologií v edukaci pacientů

9 Edukačné programy v komunite

  • 9.1 Posudzovanie potrieb komunity
  • 9.2 Plánovanie a implementácia edukačných programov
  • 9.3 Modely podpory zdravia pre komunity
  • 9.4 Miesto a prostredie edukácie
  • 9.5 Organizačné formy, metódy a prostriedky edukácie v komunite
  • 9.6 Niektoré programy a projekty na podporu zdravia komunity (národná úroveň)
  • 9.7 Vyhodnotenie edukačných programov

10 Procesuálne riadenie edukácie

  • 10.1 Care management
  • 10.2 Case management
  • 10.3 Caseload management
  • 10.4 Porovnanie systémov caseload management, case management a care management
  • 10.5 Integrácia edukácie do systému case management
  • 10.6 Faktory ovplyvňujúce proces edukácie v rámci systému case management
  • 10.7 Manažment zmeny, hodnotenie efektívnosti edukačného programu, výskum